Eğitim Dili olarak İngilizce Derlemi (EMIC), Orta Doğu Teknik Üniversitesi'nde (ODTÜ) geliştirilen çok modlu ve disiplinlerarası bir sözlü akademik derlemdir. EMIC, ODTÜ’de çeşitli disiplinlerde ve öğretim formatlarında doğal olarak gerçekleşen Eğitim Dili olarak İngilizce (EDİ) ortamlı ders etkileşimlerinin kapsamlı ve ilkesel bir koleksiyonunu sunar.

2021 ile 2025 yılları arasında toplanan sınıf içi verileri kapsayan EMIC, 90 saatten fazla video kaydı alınmış EDİ ders etkileşiminin transkriptlerini içermektedir. EMIC’te temsil edilen konuşma türleri arasında dersler, seminerler ve laboratuvarlar ile stüdyolar gibi aktif öğrenme ortamları yer almakta; böylece gerçek zamanlı olarak EDİ sınıflarında kullanılan öğretim söylemi ve pedagojik uygulamaların çeşitliliği yakalanmaktadır.

Derlem altı ana akademik disiplinde 30’dan fazla bölümden veri içermektedir:

  • Sanat ve Beşeri Bilimler
  • Tasarım ve Mimarlık
  • Eğitim ve Uygulamalı Bilimler
  • Mühendislik ve Teknoloji
  • Doğa ve Yaşam Bilimleri
  • Sosyal Bilimler ve Yönetim

Bu kategoriler, ders kodları, öğretim uygulamaları ve disiplinlerarası söylem normlarının karşılaştırmalı olarak analiz edilmesiyle tanımlanmıştır ve disiplinlerarası sınıflandırmaların karmaşıklık ve kesişimselliğini dikkate almaktadır. (Işık-Güler, Turan, Şimşek-Tontuş & Köse, 2024)

Kapsamı itibarıyla EMIC, mevcut diğer akademik derlemlerle (örn. BASE, MICASE, ELFA, EmiBO) karşılaştırılabilir olup, güncelliği, temsil gücüne dair özgün anlayışı, etkileşim boyutu ve çok modlu yapısı bakımından benzersizdir. EMIC verilerinin tamamı Jefferson Transkripsiyon Sistemi kullanılarak çözümlenmiştir. Belirli bir bölümü ise jestler, mekânsal hareketler ve diğer sözsüz modları içerecek şekilde içerecek şekilde etiketlenmekte ve çözümlenmektedir (bkz. EMIGeCo). Veri setinin çözümlenmesi ve etiketlenmesine yönelik bu yaklaşımımız, yalnızca derlem dilbilimsel analizlere değil, aynı zamanda akademik iletişimin çok modlu konuşma çözümlemesini (CA) de mümkün kılmaktadır.

EMIC derlemi, araştırmacılara ve eğitimcilere aşağıdaki konularda önemli içgörüler sunar:

  • Gerçek zamanlı EDİ öğretim dili ve pedagojik söylem
  • EDİ sınıf içi etkileşiminde disiplinlerarası farklılıklar
  • Öğrenci katılımı ve öğretim elemanı soru sorma örüntüleri
  • Söz alma sıraları, kelime sayısı ve etkileşim yoğunluğu
  • Çok modlu öğretim kaynaklarının entegrasyonu

Güçlü veri mimarisi ve disiplinlerarası tasarımı ile EMIC, EDİ söyleminin daha derinlemesine anlaşılmasına katkıda bulunmakta; çok dilli yükseköğretimde pedagojik uygulamalar, politika geliştirme ve derlem tabanlı araştırmalar için ampirik bir temel sunmaktadır.

Şimdilik sadece kurum içi erişim ve kullanım mümkündür. Sorularınız ve bilgi talepleriniz için lütfen emi@metu.edu.tr adresine e-posta gönderiniz.


Son Güncelleme:
17/04/2025 - 23:31