Eğitim Dili İngilizce (EDİ) Üniversitelerdeki Öğretim Elemanları için Çevrim İçi Kanıta Dayalı Modüler Eğitim Programı

Logo of emit4f

EMIT4F, ODTÜ-EDİ Ağı'nda yer alan büyük bir veri setine (EMIC derleminden elde edilen sınıf içi etkileşimi video kayıtları, öğretim elemanları ile gerçekleştirilen uyarılmış hatırlatma görüşmeleri, öğrenci anketleri ve görüşmeleri) dayalı olarak EDİ öğrencileri ve öğretim elemanlarının ihtiyaçlarını harmanlayan, kendi hızında ilerlenebilen, modüler ve özelleştirilebilir bir eğitim programıdır.

Eğitim çerçevemiz, EDİ bağlamlarında daha etkili sınıf içi uygulamaları teşvik etmek ve öğretim elemanlarının ders sırasında karşılaştıkları zorluklara somut çözümler sunmak üzere tasarlanmış 7 modülden oluşmaktadır. Her modül, EDİ uygulamalarının farklı boyutlarına ilişkin hem teorik hem de pratik unsurları içermektedir. Eğitim MOOC'u (MOOC: Kitlesel Açık Çevrimiçi Ders), Temmuz 2025'te ODTÜ Açık Ders Malzemeleri platformu üzerinden erişime açılacaktır.

Modül 1: Eğitim Dili olarak İngilizce (EDİ) Bağlamlarına Giriş

Bu modül, EDİ'yi EDİ yapan unsurlara kapsamlı bir giriş sağlayarak, tek ve çok kültürlü ortamlarda EDİ politikaları ve uygulamalarına genel bir bakış sunar, küresel ve yerel uygulamaları vurgular. EDİ uygulamalarına ilişkin aktarılabilir araştırma bulguları paylaşılır ve EDİ'nin benimsenmesiyle ortaya çıkan öğretim elemanlarının rol ve sorumlulukları ile öğrencilerin ihtiyaçları ayrıntılı şekilde tartışılır. Öğretim elemanları, gerçek sınıf örnekleri ve deneyim paylaşımları üzerinden EDİ'nin fırsat ve zorluklarını inceleyerek pedagojik farkındalıklarını artırma fırsatı bulacaklardır.

Modül 2: EDİ Derslerinin Planlanması ve Materyal Seçimi

Bu modül, EDİ derslerinin tasarım süreçlerini ayrıntılı olarak ele alır. Öğretim elemanları, öğrencilerin dilsel ve içerik ihtiyaçlarına dair bilgi toplama, bölüm bazlı hedefler belirleme stratejileri geliştirme ve uluslararasılaştırılmış bir müfredat oluşturma yollarını keşfedeceklerdir. Ayrıca, basılı materyallerden dijital kaynaklara kadar öğretim materyallerinin nasıl çeşitlendirilebileceği gösterilecektir. Öğretim elemanlarının dijital platformlar kullanarak öğrenci merkezli, etkileşimli ortamlar oluşturmayı öğrenmeleri beklenmektedir.

Modül 3: EDİ Derslerinin Uygulanması ve Öğrenilebilirliğin Artırılması

Bu modül, EDİ sınıflarında etkili iletişim ve etkileşim stratejilerinin nasıl uygulanacağını kapsar. İçeriğin sadeleştirilmesi, hikâye anlatımı, örnekleme ve kültürlerarası farkındalık gibi tekniklere odaklanarak, öğretim elemanlarının pedagojik becerilerini geliştirmeyi amaçlar. Ayrıca, diller arası geçişlilik gibi öğrencilere dilsel destek sağlama teknikleri ve öğrenci katılımını teşvik edecek çeşitli yöntemler sunar. Modül, farklı profildeki öğrencilerin derse aktif katılımını sağlamak için çözümler ve hem öğretim hem de öğrenci motivasyonunu destekleyici pratik öneriler içerir.

Modül 4: EDİ Bağlamında Öğretmen Konuşmasının Geliştirilmesi

Bu modül, EDİ bağlamında etkili öğretim için öğretim elemanlarının ihtiyaç duyduğu dilsel ve iletişimsel becerilere odaklanır. Öğretmen konuşmasının farklı aşamaları (ör. dersin açılışı, gelişimi ve kapanışı) ayrıntılı olarak ele alınır. Proje ekibi, sözlü ve sözsüz iletişim unsurlarının (ör. tonlama, vurgu, duraklama) teorik ve pratik yönlerini keşfedecek ve öğretim elemanlarının bu becerileri sınıfta etkili şekilde kullanmaları için stratejiler geliştirecektir. Ayrıca, kavram açıklama, öğrenci yanıtlarını genişletme ve geribildirim sağlama gibi söylem özelliklerine odaklanarak, etkili öğretim elemanı-öğrenci iletişimini desteklemeyi amaçlar.

Modül 5: Jestlerin ve Çok Modlu Kaynakların Kullanımı

EDİ öğretiminde jestlerin ve diğer çok modlu kaynakların rolünü vurgulayan bu modül, etkili öğretim stratejilerinin geliştirilmesine katkı sağlamayı hedefler. Modül, EMIC veri setinden örneklerle, jestlerin kavramları açıklamada, bilgiyi sıralamada ve öğrenci katılımını artırmada oynadığı kritik rolü ayrıntılandıracaktır. Ayrıca, jestlerin kültürel olarak hassas bir şekilde kullanılmasının önemi vurgulanacak ve öğretim elemanlarının farklı kültürel bağlamlarda jest kullanımına dair farkındalığı artırılacaktır. Bu modül ayrıca, öğrencilerin anlama ve katılımını artırmak için jestlerin ve diğer çok modlu araçların daha etkili kullanılmasına yönelik pratik beceriler kazandırmayı amaçlar.

Modül 6: EDİ Bağlamında Değerlendirme ve Geribildirim

Bu modülde, EDİ derslerinde öğrenci değerlendirme süreçleri kapsamlı şekilde ele alınır. Öğretim elemanlarına, görev tabanlı değerlendirme, değerlendirme kriterlerinin geliştirilmesi ve teknoloji destekli değerlendirme araçlarıyla uyumlu adil ve etkili değerlendirme stratejileri tanıtılır. Modül ayrıca, öğretim elemanlarının kendi öğretim uygulamalarını değerlendirmelerine yardımcı olmak için akran gözlemi ve geribildirim süreçlerini de içerir ve sürekli mesleki gelişimlerini destekler. Bu süreçler, öğretim elemanlarının hem öğrenci performansını hem de kendi öğretim uygulamalarını sistematik olarak gözden geçirmelerine olanak tanıyacak şekilde yapılandırılmıştır.

Modül 7: Yansıtma ve Öz Değerlendirme

Bu modül, öğretim elemanlarını EDİ bağlamında sürekli mesleki gelişimlerinin bir parçası olarak yapılandırılmış yansıtma ve öz değerlendirme yapmaya teşvik eder. Öğretim elemanları, öğretim stratejilerini, sınıf etkileşimlerini ve öğrenci katılımını eleştirel olarak değerlendirmelerine yardımcı olacak yansıtıcı uygulamaları keşfedeceklerdir. Modül, öğretim günlüğü, akran diyaloğu ve öz değerlendirme kontrol listeleri gibi basit ama etkili araçlar tanıtarak, öğretim elemanlarının güçlü yönlerini, gelişim alanlarını ve uygulamalarını farklı EDİ sınıf ihtiyaçlarına uyarlama yollarını belirlemelerini destekler. Nihai amaç, yaşam boyu öğrenme ve pedagojik farkındalık zihniyetini geliştirmektir.

Yukarıda ayrıntılı olarak açıklanan 7 modülden oluşan özelleştirilmiş eğitim modeli, EDİ çerçevemizi teori ve uygulamayı bütünleştirerek yeniden yorumlamakta ve yenilikçi, yerel olarak uygulanabilir bir yaklaşım sunmaktadır. Model, öğretim elemanlarının pedagojik ve mesleki yetkinliklerini geliştirerek EDİ uygulamalarının kalitesini artırmayı hedeflemektedir.

ODTÜ-EDİ ağı üyelerine ek olarak, modüllerin geliştirilmesinde görev alan EMIT4F proje ekibi üyeleri: Sezin Sevimli, İsmail Berkand Gök, Betül Demirezen.


Son Güncelleme:
18/04/2025 - 10:00