İngilizce eğitim veren sınıflarda pedagojik hikaye yoluyla bilginin ortak inşası:

Türk yükseköğreniminde disiplinlerarası bir araştırma

Fatma Ege-Kadıoğlu

PhD Tezi

Danışman: Dr. Hale Işık-Güler

(Planlanan) Tamamlanma Tarihi: Ocak 2026

Eğitim Dili olarak İngilizce (EDİ), özellikle Avrupa'da olmak üzere yüksek öğrenimde giderek yaygınlaştığı gözlemlenmektedir. EDİ bağlamlarında sınıf söyleminin incelenmesi birçok çalışmanın odak noktası olmasına rağmen, bilgi oluşturmak için hikaye anlatımının kullanımı henüz araştırılmamıştır. Bu araştırmanın amacı, öğretim elemanları tarafından anlatılan pedagojik hikayelerin nasıl tasarlandığını ve bu etkileşimlerin alan bilgisinin ortak inşasına nasıl katkıda bulunduğunu incelemektir. Bu çalışma, çok modlu Konuşma Çözümlemesi (KÇ)  ve Meşruiyet Kodu Teorisi'nin (MKT) Özerklik boyutunu kullanarak, öğretim elemanlarının pedagojik hikaye anlatımının etkileşimsel ve sıralı organizasyonunu ve bu hikayelerin sınıfın daha geniş bilgisel ve sosyal yapıları içinde nasıl konumlandırıldığını keşfetmeyi amaçlamaktadır. Veri seti ise, EDİ derleminden alınan yüksek öğretimde video kaydına alınmış yaklaşık 18 saatlik sınıf etkileşimlerinden oluşmaktadır. Bu araştırmanın ön bulguları, öğretim elemanlarının pedagojik hikaye anlatımını başlatmak, öğrenci tepkisini şekillendirmek ve bu etkileşimli bölümleri sonlandırmak için çeşitli etkileşimli ve çok modlu kaynakları kullandığını vurgulamaktadır. Ayrıca, öğretim elemanları temel bilgiyi oluşturmak için hikaye anlatımını hedef içerikle ilişkilendirirken çeşitli özerklik turları kullanmaktadır. Bu araştırmanın bulguları, pedagojik hikaye anlatımının öğrencilerin anlama düzeyini geliştirmedeki rolüne ışık tutabilir ve EDİ öğretim elemanlarının hizmet öncesi ve/veya hizmet içi eğitimi ve mesleki gelişimi üzerinde etkili olabilir.


Son Güncelleme:
07/04/2025 - 11:08